Üdvözöljük a XII. kerület alpolgármesterének blogján!

Váczi János feljegyzései filmekről, zenéről, sportról, politikáról és a hegyvidéki kerületben történő dolgokról szólnak. No, meg minden másról, amit érdekesnek talál arra, hogy írjon róla.

15/04/25 - 13:03

Csata a Normafánál!

Mondja az Index kicsit hatásvadász módon. De az biztos, hogy valamit kezdeni kell azzal a mostani rossz gyakorlattal, hogy sokan veszélyes és természetkárosító módon kerékpároznak a hegyen.

 

Címkék: kerékpár downhill Facebook Index zöldek vs kerékpárosok

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vaczijanos.blog.hu/api/trackback/id/tr827397812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dhrbikes 2015.04.25. 19:00:14

Tisztelt Váczi Úr!

Szeretném itt, kisebb nyilvánosság előtt leírni egy "downhilles" véleményét, a sajátomat. Először is szeretném jelezni, hogy nincs támadó szándék az írásomban, kizárólag az vezérel, hogy a jelenlegi helyzet javuljon. 33 éves vagyok, egy 5 éves kisfiú apukája, akivel sokat kerékpározunk. Szeretem a természetet, sokat kirándulunk, de kerékpározunk is, és ez lehet hogy súlyosbító tényező az ön szemében, de downhillezni is szoktam :) Megnyugtatásul mondom, hogy nem a Normafa környékén, de nincs mit szépíteni, kissrác koromban igen sokat jártunk arrafelé. Amióta lehet kerékpárt szállítani a fogaskerekűn ('93?), akkortól 2000-ig gyakran megfordultunk ott, tizenéves kissrácként bizony mi is huligánok voltunk (nyilván nem vagyok rá büszke visszatekintve). Ennek egyszerű az oka, egy downhill kerékpárral nem lehet felfelé tekerni, alkalmatlan a kialakítása erre, ez egy önálló sportág, van világkupája, a nemzetközi kerékpáros szövetség által elismert világbajnoksága, tehát létező, elismert sport. Csak az a helyzet vele, mint a síeléssel, hogy (a sífutást kivéve) valamivel fel szokás jutni a hegyre, hogy lejöjjön az ember utána. Ez a kilencvenes években semmi mással nem volt megoldott Magyarországon, mint a fogaskerekűvel. Azóta néhány fejlesztés történt, Eplényben, a Mátrában illetve Sátoraljaújhelyen van nyáron is üzemelő felvonó a kerékpárosoknak. Sajnos mivel Magyarország lakosságának 20%-a Budepesten él, még egy jelentős része pedig az agglomerációban, ráadásul a kereslet százalékosan még nagyobb része koncentrálódik erre a területre, ezért igen sokan művelik ezt a sportot. Igen drága sportág, hiszen egy megfelelő minőségű kerékpár 300.000 Ft alatt nem szerezhető be még másodkézből sem, új áruk pedig nem ritkán 1,2-1,8 millió forint. Mivel a leírt felvonós pályák legalább 100 km-re vannak, nem várható el reálisan, különösen az esetleg jogosítvánnyal sem rendelkező fiataloktól, hogy rendszeresen ilyen távolságra járjanak a hobbijuk miatt (nem is a pénz miatt, hanem inkább, hogy az időbe nem fér bele pl. suli után hétköznap kiugrani bringázni Eplénybe). Aki erre apellál, az hatalmas öngólt rúg. Igaza van abban, hogy a helyzet egyre feszültebb, tehát jó lenne valami megoldást találni. Több országban volt szerencsém a sportot űzni, ahol születtek megoldások a helyzetre. Ahhoz, hogy valódi megoldást találjanak, az alábbiak szükségesek:
1. Felvonó
2. Elkülönített pálya, amit nem keresztez sem gyalogos út, sem autóút (értelemszerűen ez mindenkinek a biztonsága miatt szükséges)
3. Legalább 2 km hosszú pálya (A videóban bemutatott terület valószínűleg rövid, annak ellenére is, hogy az utak ideális esetben kanyarognak)
4. 4-5 útvonal, amelyek között több helyen van átjárhatóság.
Ezt ne igénylistának tekintsék, egyszerűen a gyakorlat azt mutatja, hogy ezek biztosítása esetén lehet életképes az ötlet.
Biztosan megtalálnák a módját annak, hogy betiltsák az egész tevékenységet, azonban éppen a költségessége miatt aki ezt műveli, annak magasabban van a kiadási fájdalomküszöbje, mint az "átlag"embernek. Ausztriában egy átlagos napijegy kb. 9000 Ft és rengeteg magyart találni a 3-400 km-en belül kiépített pályákon, tehát az emberek megfizetnék a szolgáltatást. Ha itthon egy egyszerűbb pályarendszer épülne ki, akkor én reálisnak gondolok 3-5000 Ft napidíjat (Eplényben 5600 Ft a felnőtt napijegy). Turista-kerékpár viszonylatban szerintem a konfliktusok nagy része megoldódna, hiszen a gyalogosok ritkán mennek egy sziklás, meredek útra, ezt egyszerű kommunikációval meg lehetne oldani. A környezetvédelmi oldala nehezebb valóban. A talajerózió megelőzésére rengeteg megfelelő megoldás létezik, nem kell feltalálni a spanyolviaszt, Ausztriában remekül megoldották minden kerékpárbarát helyen, Semmeringen egy néhány ezer forint költségű szakmai út keretében megtekinthető sok megfelelő megoldás. A veszélyeztetett növények és állatok sorsával kapcsolatban pedig szakemberek egészen biztosan meg tudják valósítani, hogy a downhilles útvonalból pár méterrel arrébb ültessék a veszélyeztetett növényeket. Néhány dolog, amit pl egy downhilles NEM tesz: Csak a már kialakított utat használja, hiszen miért menne be a sűrű aljnövényzetbe? Nem áll meg szemetelni, nem sétál le az útról, nem szed virágot. Tehát bizonyos szempontokból kíméletesebb egy turistánál. Én úgy gondolom, hogy engedékenyebbnek kellene lenni az útvonalak kijelölésében, viszont cserébe lehet szigorúbbnak lenni a nem kijelölt utakról kitiltásban. Viszont a kettő csak párhuzamosan működik, a downhilles sem hülye (a kivételt meg jogosan büntethetik több tízezerre) ha kap egy kijelölt pályát, akkor elfogadja, hogy máshol nem kívánatos a jelenléte. Az, hogy önök esetleg nem így gondolják, azért van, mert eddig mindenki kizárólag a kitiltásról beszélt, megoldásról sosem, így nem lehet partneri viszonyt építeni, így csak az ellenségeskedés nő.
Folyt. köv.

dhrbikes 2015.04.25. 19:08:44

Amennyiben van erre nyitottság ön, vagy az Önkormányzat részéről, szívesen teszek javaslatokat, véleményezem az ötleteiket, vagy konzultálok kollégáival személyesen is, mindezt természetesen díjmentesen.
Elér itt a blog.hu rendszeren, vagy ha kommentben kéri, szívesen elküldöm emailben az elérhetőségeimet.
Mivel úgy láttam, eddigi karrierjében a sporttal rendszeres volt a kapcsolata, így bízom benne, hogy a sportolók (mert kérem tekintsék őket inkább azoknak, huligánok helyett, hiszen mégiscsak testmozgást végetnek) igényeit is figyelembe veszik a döntések meghozatalánál.

Váczi János 2015.04.27. 13:07:54

Tisztelt Uram!

Nagyon köszönöm, hogy írt nekünk, ráadásul ilyen hasznos javaslatokat. Szíveskedjen elküldeni az elérhetőségeit, munkatársaim pár hét múlva, a népszavazás után jelentkezni fognak Önnél.
süti beállítások módosítása